Andora (francouzská) - poštovní známky
Kód: | And-906 |
Výrobce: | Andora |
Cena: | 38 Kč |
Dostupnost: | Skladem |
Sklad: | 2 ks |
Nominál známky: | € 1,16,- |
Rok: | 2023 |
Stav: | ** |
Kat. číslo (MICHEL): | 906 |
Kat. číslo (St. Gibbons): | 912 |
Kat. číslo (Yvert et Tellier): | 886 |
NSU Kettenkrad, oficiálně označovaný jako Sd.Kfz. 2 nebo Kleines Kettenkraftrad HK 101, byl jedinečný polopásový motocykl vyvinutý během druhé světové války v Německu. Název "Kettenkrad" je složeninou slov "Ketten" (pásy) a "Kraftrad" (motocykl).
Kettenkrad byl původně navržen jako lehký tahač pro výsadkové jednotky. Jeho kompaktní rozměry umožňovaly přepravu uvnitř letounu Junkers Ju 52, což bylo klíčové pro rychlé nasazení. Vozidlo bylo vybaveno vodou chlazeným čtyřválcovým motorem Opel Olympia o objemu 1,5 litru, který poskytoval výkon 36 koní. Převodovka měla tři rychlosti vpřed a jednu vzad, s možností volby mezi silničním a terénním režimem.
Kettenkrad byl nasazen na různých frontách druhé světové války, včetně východní fronty, severní Afriky a západní Evropy. Jeho schopnost pohybovat se v náročném terénu, jako je bláto, písek nebo sníh, z něj činila neocenitelného pomocníka pro:
Později ve válce byl také využíván k vlečení letadel na letištích, zejména proudových stíhaček Messerschmitt Me 262, aby se šetřilo palivo.
Výroba Kettenkradu probíhala v závodech NSU Motorenwerke AG v Neckarsulmu. Celkem bylo vyrobeno přibližně 8 345 kusů. Po válce byla výroba obnovena pro civilní účely, zejména v zemědělství, a pokračovala až do roku 1948.
NSU Kettenkrad představuje fascinující kombinaci motocyklu a pásového vozidla, která dodnes zaujímá významné místo v historii vojenské techniky.
Pro lepší představu o tom, jak Kettenkrad fungoval v praxi, se můžete podívat na následující video:
Andora (francouzská) - poštovní známky
Andora (francouzská) - poštovní známky