Počet položek: 0 0 Kč

(2023) MiNr. 920 ** - Andora (Fr.) - Pásový motocykl Kettenkrad

Andora (francouzská) - poštovní známky

kliknutím zvětšíte
(2023) MiNr. 906 ** - Andora (Fr.) - Kettenkrad
ks
Kód:And-906
Výrobce:Andora
Cena: 38 Kč
Dostupnost:Skladem
Sklad:2 ks
Nominál známky: € 1,16,-
Rok: 2023
Stav: **
Kat. číslo (MICHEL): 906
Kat. číslo (St. Gibbons): 912
Kat. číslo (Yvert et Tellier): 886

NSU Kettenkrad, oficiálně označovaný jako Sd.Kfz. 2 nebo Kleines Kettenkraftrad HK 101, byl jedinečný polopásový motocykl vyvinutý během druhé světové války v Německu. Název "Kettenkrad" je složeninou slov "Ketten" (pásy) a "Kraftrad" (motocykl).

Vývoj a konstrukce

Kettenkrad byl původně navržen jako lehký tahač pro výsadkové jednotky. Jeho kompaktní rozměry umožňovaly přepravu uvnitř letounu Junkers Ju 52, což bylo klíčové pro rychlé nasazení. Vozidlo bylo vybaveno vodou chlazeným čtyřválcovým motorem Opel Olympia o objemu 1,5 litru, který poskytoval výkon 36 koní. Převodovka měla tři rychlosti vpřed a jednu vzad, s možností volby mezi silničním a terénním režimem.

Řízení bylo zajištěno pomocí řídítek spojených s předním kolem. Při mírném natočení se vozidlo řídilo jako běžný motocykl, ale při větším úhlu se aktivovaly brzdy na pásech, což umožňovalo ostřejší zatáčení. V extrémních terénních podmínkách bylo možné přední kolo demontovat pro zlepšení průchodivosti.

Nasazení a využití

Kettenkrad byl nasazen na různých frontách druhé světové války, včetně východní fronty, severní Afriky a západní Evropy. Jeho schopnost pohybovat se v náročném terénu, jako je bláto, písek nebo sníh, z něj činila neocenitelného pomocníka pro:

  • Pokládání komunikačních kabelů
  • Přepravu vojáků a materiálu
  • Tahání lehkých děl a dalšího vybavení

Později ve válce byl také využíván k vlečení letadel na letištích, zejména proudových stíhaček Messerschmitt Me 262, aby se šetřilo palivo.

Výroba a poválečné období

Výroba Kettenkradu probíhala v závodech NSU Motorenwerke AG v Neckarsulmu. Celkem bylo vyrobeno přibližně 8 345 kusů. Po válce byla výroba obnovena pro civilní účely, zejména v zemědělství, a pokračovala až do roku 1948.

Technické parametry

  • Hmotnost: 1 560 kg
  • Délka: 3 metry
  • Šířka: 1 metr
  • Výška: 1,2 metru
  • Maximální rychlost: 70 km/h na silnici
  • Dojezd: Přibližně 150 km

NSU Kettenkrad představuje fascinující kombinaci motocyklu a pásového vozidla, která dodnes zaujímá významné místo v historii vojenské techniky.

Pro lepší představu o tom, jak Kettenkrad fungoval v praxi, se můžete podívat na následující video:

Zboží ze stejné kategorie - (2023) MiNr. 920 ** - Andora (Fr.) - Pásový motocykl Kettenkrad

(2023) MiNr. 913 ** PL - Andora (Fr.) - známka: Erb

Andora (francouzská) - poštovní známky

(2024) MiNr. ** - Andora (Fr.) - Most Tibeta de Canillo

Andora (francouzská) - poštovní známky

Pošlete odkaz svému známénu

Vaše jméno
Váš e-mail
Email Vašeho známého
Opište kód z obrázku antispam

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s našim používáním souboru cookie a použitím Vašich osobních údajů k marketingovým účelům.   Další informace