Francie - poštovní známky
Kód: | FR-4711 |
Výrobce: | Francie |
Cena: | 80 Kč |
Dostupnost: | Skladem |
Sklad: | 2 ks |
Nominál známky: | € 2,- |
Rok: | 2009 |
Stav: | ** |
Kat. číslo (MICHEL): | 4711 |
Kat. číslo (St. Gibbons): | 4661 |
Kat. číslo (Yvert et Tellier): | PA 72 |
Louis Blériot (1872–1936) byl francouzský letecký konstruktér a pilot, který se nesmazatelně zapsal do historie letectví. Jeho jméno je spojeno především s prvním úspěšným přeletěním Lamanšského průlivu v roce 1909, což byl zásadní milník v rozvoji letecké dopravy.
Blériot byl původně inženýrem a podnikatelem v automobilovém průmyslu, ale fascinace létáním ho přivedla k experimentování s letadly. Od roku 1900 začal vyvíjet vlastní kluzáky a letouny těžší než vzduch. Po několika neúspěšných pokusech s předchozími modely představil Blériot XI, letoun, který se stal legendou.
Dne 25. července 1909 odstartoval Louis Blériot z města Calais a po 37 minutách přistál poblíž Doveru. Letoun Blériot XI, vybavený 25koňovým motorem Anzani a dřevěnou vrtulí, překonal vzdálenost 37 kilometrů, čímž dokázal, že letadlo může být efektivním dopravním prostředkem přes vodní plochy. Tento úspěch mu vynesl nejen slávu, ale také finanční odměnu 1 000 liber, kterou vypsal britský deník Daily Mail.
Blériotův úspěch inspiroval další letecké konstruktéry a ukázal, že letadla mají reálný potenciál pro dopravu a vojenské využití. V roce 1910 si Blériot XI získal popularitu na leteckých přehlídkách i mezi soukromými piloty. Během první světové války se jeho konstrukce stala základem pro první vojenské průzkumné letouny.
Louis Blériot nejen otevřel nové možnosti pro letecký průmysl, ale také ukázal, že odvážné vize a technické inovace mohou posunout hranice možného.
Cena: | 145 |
Sleva: | 9,4 % |
plechová známka v pouzdře
Francie - poštovní známky
PLm - Přepážkový list - malý formát Kyrgyz Express Post